Hvordan kan din bedrift lykkes i sosiale medier?

På Facebook og Twitter oppnår Dell og Starbucks enorm suksess. Deres tilstedeværelse i sosiale medier skaffer dem millioner av fans og genererer millioner av kroner i årlige inntekter. Hva er det de gjør og hvordan gjør de det?

Av Erlend T. Hovgaard erlend@webvindu.no For det første har de et stort budsjett, som små bedrifter, inkludert din, ikke har. For det andre har de allerede en solid og anerkjent merkevare å satse videre på. Du har ikke store budsjetter, men din merkevare er kanskje godt kjent i din region eller i den nisje. Du kan lykkes i sosiale medier. Nettverk som Facebook og Twitter er kanaler som kan styrke omdømmet til bedriften din, generere engasjement og dermed direkte føre til økt omsetning. Vi viser deg hvordan. Hvordan kan sosiale nettverk være nyttige verktøy for markedsføring og synliggjøring for en liten bedrift som din, som ikke allerede har et kjent merkenavn? Dette spørsmålet har hindret mange små bedrifter i å samhandle på sosiale nettverk. En studie utarbeidet tidligere i år viser at 36 % av landets større bedrifter vil begynne med markedsføring innen sosiale medier innen utgangen av 2012 – men for små firmaer er tallet garantert mye mindre. Det er på høy tid at alle bedrifter tar disse enorme mulighetene innover seg og de bedriftene som handler nå kan høste store fordeler ved være den første eller en av de første innen sin sektor som tar i bruk digitale medier. Her er fem tips for å optimalisere din bedrifts bruk av sosiale nettverk for å tiltrekke seg flere kunder online. Små bedriftseiere og markedsførere har ikke den luksus av masse ledig tid til å overvåke sosiale nettverk, så disse tipsene er ment å hjelpe deg å være så effektiv som mulig. # 1: Tilby noe av verdi Det klart viktigste tipset for å få utbytte av sosiale medier er å tilby målgruppen du ønsker å samhandle med noe av nytte og verdi. Først, sørg for at tilstedeværelsen din på nett inneholder all den informasjon en kunde trenger for å finne deg online og offline, og gir en klar idé om hva virksomheten din tilbyr. For det andre, definer hva du kommer til å tilby dine potensielle kunder i retur for deres oppmerksomhet og tid. Du kan for eksempel tilby rabatter spesielt for fans på Facebook-siden eller på en annen måte skape engasjement som skaper lojalitet hos målgruppen. Hvis du ikke har budsjett for spesielle tilbud, sørg for at innholdet du tilbyr er verdifullt på andre måter for de potensielle kundene du prøver å nå. Begynn med å se for deg hva slags behov interessentene har (både bevisste og ubevisste) som du har mulighet til å fylle, og betjen kunden med nyttig informasjon, tips, ressurser, ideer osv relatert til din bedrift eller bransje. Kommunikasjon som oppfattes som ren reklame fra din side vil bli oversett med en gang og folk vil ikke forbli lojal lenge. Man kan ikke få oppmerksomhet ved å bare be om det. Del av din spisskompetanse og innsikt, gi eksklusivitet via spesielle tilbud til aktive lesere og gi dem makt ved å la dem være med å påvirke produkter og konsepter. Mens du bør demonstrere kompetanse på Facebook-siden og bloggen din, bør du også legge til lokal kontekst til denne informasjonen. Hva betyr den informasjonen du formidler for din region? Om du for eksempel selger boliger bør du gi informasjon og lenker om lokalområdet, i tillegg til eiendomsmeglingtjenestene du tilbyr. Som en liten bedrift konkurrerer du mot store nasjonale nyhetskilder, så da må du tilby noe de store gutta ikke har råd til å gi – nemlig lokalt perspektiv. # 2: Fasiliter toveiskommunikasjon Gi, del, delta og LYTT! Oppfordre, gi incentiver til og forvent kommentarer, spørsmål, ”likes” osv. Sosiale medier for merkenavn handler om å bygge forhold med individer innen målgruppen over tid og dette gjøres via dialog i sanntid. Delta på din egen fest! Det er viktig at du er så aktiv som mulig i dialogen ved å kommentere og “like”, slik at det blir toveiskommunikasjon – og gjør det relativt kjapt slik at det føles som en dialog. Del gjerne ut skryt, takk og berømmelse til aktive tilhengere. Del også innhold i form av bilder, video, musikk om mulig – slikt innhold er veldig slagkraftig og fungerer som blikkfang. # 3: Fremstå profesjonell, men løs i snippen I denne relativt uformelle settingen er det viktig å finne balansen mellom å fremstå profesjonell og faglig dyktig på den ene siden og menneskelig, sympatisk og løs i snippen på den andre siden. Gjerne bruk en eller flere personprofiler (med et relativt profesjonelt profilbilde av en smilende person) til å kommentere slik at det dialogen føles mellommenneskelig. Gjør det du kan for å unngå skrivefeil og dårlig språk. Ikke alle merkenavn vil tjene på å bruke smiletegn eller lignende ”chatteuttrykk”, men dette kommer an på merkenavnes øvrige profil. # 4: Vis konsistens Lite er mer effektivt for å redusere effekten av omdømmebygging innen sosiale medier enn inkonsekvens og flekkete deltakelse. Man kan ikke forvente at potensielle kunder vil besøke Facebook-profilen eller bloggen din hvis den ikke har blitt oppdatert på en måned, eller forvente at de skal foreta et kjøp via Twitter hvis du bare legger inn et par oppdateringer per måned. Generell konsistens i kommunikasjon må også vises med henhold til resten av merkenavnets profil og strategi. Sosiale medier må flettes inn i og samkjøres med firmaets overordnede markedsføringsstrategi og det er viktig at omdømmebyggingen innen sosiale medier på alle måter støtter oppunder branding via andre medier, og omvendt. Inkonformitet og blandede signaler kan fungere forvirrende og dermed destruktivt på merkenavnet. # 5: Vær konkurransedyktig Observer konkurrentene og deres aktivitet innen sosiale medier. Hvis din bedrift er den eneste i din bransje og region som samhandler på sosiale nettverk, gratulerer, du er i forkant av kurven. Men sannsynligvis har du noen konkurrenter som også eksperimenterer på digitale nettverk – om det ikke er tilfellet kan du være sikker på at de er rett rundt hjørnet. Observer hva de gjør for å øke sin base. Hvilke taktikker fungerer? Hvilke gjør det ikke? Dette er akkurat hva du ville gjort i en konkurransemessig vurdering offline, hvor man er på jakt etter måter å forbedre prosessen på ved å evaluere sine konkurrenter. Sparebanken Sogn og Fjordane har 9403 tilhengere på Facebook og har stor suksess med å møte kunder hvor de er og kommunisere med dem gjennom en kanal som de er helt komfortable med. Antallet tilhengere øker med stor fart. Her er et eksempel på hvordan samhandlingen foregår: -       Vi har konkludert med at det er større fare for å gå glipp av muligheten til å lytte til våre kunder, enn risikoen som oppstår ved å være til stede på sosiale medier. Hvis ikke vi lytter til kunder og markedet, så taper vi terreng, sier konserndirektør for marked og kommunikasjon, Thor-Christian Haugland i SR-Bank til Rogalandsavis. Husk å forbli standhaftig, du vil se resultater, men det tar tid å etablere en robust tilstedeværelse og lojale følgere i digitale medier. Hvilke teknikker har vært mest vellykket for deg og din bedrift når det gjelder samhandling på nett? Hvilke av disse tipsene ser du mest / minst potensial i? Delta i diskusjonen ved å kommentere i feltet under! Om du synes at dette med samhandling og omdømmebygging på sosiale medier høres interessant ut for din bedrift, men ikke tror at du har ressursene eller kunnskapen til det, fortvil ikke – vi i Webvindu hjelper deg gjerne med noe av det eller tar oss av alt. Se her for mer informasjon om våre tjenester.

Written by

2 Comments to “Hvordan kan din bedrift lykkes i sosiale medier?”

  1. Anders says:

    Dette synes jeg var veldig bra! Basic, selvsagt, men to the point og bra.

  2. Tusen takk! Ja, håper dette kan være til hjelp for de relativt ferske aktørene i sosiale medier fra næringslivet. Mye av det tror jeg handler om å unngå fallgruver og forstå seg på det enorme potensialet (og dermed kravet om investeringer og seriøsitet) som ligger i omdømmebygging online. Hva har du sett fungere i praksis eller hva har fungert for deg, Anders?

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold