Sosiale medier for småbedrifter: Finn ditt mål

Hvor er du og hvor langt vil du gå?

Av Erlend T. Hovgaard – erlend@webvindu.no La meg presentere Engasjementsstigen.

Akkurat som med hvilken som helst trapp må man begynne nederst for å komme seg trygt opp til det øverste trinnet på Engasjementsstigen. Merkevarebygging i sosiale medier er IKKE et minefelt for mindre bedrifter med svakere økonomiske krefter eller et ukjent merkenavn. Snarere tvert i mot, tror vi. Du som driver eller markedsfører en liten bedrift har fordeler i forhold til større bedrifter fordi du har mulighet til å vise menneskelighet, ekthet og autensitet med mye større troverdighet. Lite er STORT på den sosiale webben. Så lenge man ikke prøver å komme seg til det øverste trinnet på stigen i ett hopp, representerer sosiale medier nærmest bare moden frukt klar for plukking. Det man må være bevisst på når man avanserer i sin tilnærmingsmetode til sosiale medier, er at det krever mer ansvar, mer forståelse og mer engasjement fra din side for hvert trinn du velger å ta opp stigen.

 

Trinn 1: Observere

Å observere og overvåke sosiale medier er uten tvil det første skrittet som små bedrifter bør ta når de ennå ikke er helt bekvem med sosiale medier, men ønsker å utnytte store mulighetene. Ved å lytte til samtaler som skjer på nett så vil du ikke bare få kvalitativ innsikt om deg selv, dine produkter, dine konkurrenter og din bransje, men også en følelse av hvordan de ulike sosiale plattformene opererer, og hvordan å delta der på en optimal måte. Dette kan gjøres via forskjellige online verktøy som gir deg statistikk og varsler på de ulike søkeordene som du legger inn. Viktige spørsmål når man observerer er: Start med tre de tre spørreordene: hva, hvem og hvor. Hvilke søkeord reflekterer best de ulike temaene som jeg tror at mine kunder eller leverandører snakker om (HVA)? Er det en eller flere personer som synes å ha stor innflytelse på mine kunder (HVEM)? I hvilke sosiale nettverk synes min målgruppe å befinne seg i (HVOR)? Du kan sikkert også komme på flere spørsmål relatert til dette som passer din bedrift.

 

Trinn 2: Produsere

Å gå fra trinn 1 til å plutselig skape en tilstedeværelse i sosiale medier er et ganske stort skritt for mange. Dette kan for eksempel bety at du setter opp en Facebook-side, en Twitter-konto, en Origo-sone, et kundeforum eller en blogg. Dette er et skritt som du ikke bør være redd for. Som en liten bedrift er fallhøyden nærmest ikke-eksisterende. Når du føler deg trygg nok på hvordan sosiale medier fungerer, bør du ta steget opp til å starte produksjon. Start med å produsere det du tror din målgruppe vil sette pris på, men vær rask og villig til å endre på innhold og stil om du får konstruktive tilbakemeldinger fra tilhengere på nett. Les mer om dette her. Viktige spørsmål som krever svar her er: Hva bør vi dele som kan tilby tilhengere noe av verdi? Hvordan kan vi gi merverdi via lokal kontekst og nisjeinformasjon som få andre kan tilby? Hvilke plattformer er best for oss? Hvor bør vi befinne oss på stilskalaen mellom formell og løs i snippen? Og selvfølgelig, hvordan kommuniserer våre konkurrenter?

 

Trinn 3: Respondere

Om du har begynt å produsere innhold som gjør at dine kunder svarer på innleggene dine, har du kommet langt. Det er en viktig seier, men den representerer også et ansvar for deg fordi du må være involvert nok til å ikke la spørsmål forbli ubesvart eller lå tilbakemeldinger forbli ignorert. Du må fasilitetere toveiskommunikasjon og oppmuntre til at folk responderer. Om du får til dette vil du raskt avansere til trinn 4.

 

Trinn 4: Diskutere

Dine og andres svar vil snart resultere i diskusjoner. Her har du mulighet til å virkelig lære noe om din målgruppe som kan gi deg store konkurransemessige fordeler. Kanskje tenker de annerledes enn deg og gir deg en ny idé til et produkt eller en måte profilere et produkt? Kanskje får du essensielle innsikter om kunders preferanser når det gjelder kundebehandling eller bruk av produktet? Mange holder oppsyn med og deltar i digitale medier også for å kunne rette opp i eventuell feilinformasjon eller uklarheter om sine produkter som spres på nett. Man kan ikke fullstendig kontrollere hva slags informasjon eller synspunkter som deles, derfor må man i alle fall gjøre det man kan for å forme diskusjonen til sin fordel. Viktige spørsmål på dette trinnet er: Hvordan reagerer jeg om jeg havner i en opphetet debatt med noen? Finnes det noen jeg ikke bør / vil ha en diskusjon med?

Trinn 5: Engasjere

For å engasjere mennesker må du få dem til å føle seg delaktige. Gjør det klart for dem at deres kunnskap er viktig for deg, at du lytter til dem, og at du faktisk gjør noe med det engasjementet de legger inn. Oppfordre, gi incentiver til og forvent kommentarer, spørsmål, ”likes” osv. Den dagen du får kunder til å bli involvert i virksomheten din, da har nådd en milepæl. Finn din måte å engasjere kundene dine på, ikke vær redd for å prøve ut nye ting, og forsøk å ikke kjøre deg selv inn i et spor om du ser at én ting fungerer. Viktige spørsmål som kan hjelpe deg på vei er: Er det i min erfaring noen temaer som tidligere har engasjert mine kunder? Hvordan kan jeg legge til noe nytt til samtalen og re-engasjere dem? Er det noe i min praksis som jeg kan forbedre ved å få innsikt fra mine klienter? Hva kan jeg tilby i retur for deres engasjement? Det siste er spesielt viktig. Man kan ikke forvente at folk blir lojale nettilhengere om de ikke får noe tilbake i form av nyttig informasjon, underholdning, konkurranser, gode tilbud osv.

 

 

Trinn 6: Digitalisere

På dette trinnet er sosiale medier helt integrert i bedriftens identitetsforståelse og dens PR-arbeid og det er blitt en livsstil for de som er involvert i det.  Du er nærmest alltid online og klar til å kommunisere via PCen eller smarttelefonen. Du ER din merkevare. – Om du er klar for å ta i bruk sosiale medier i din markedsføringsstrategi eller trenger hjelp for å komme deg fra et trinn opp til et annet på Engasjementsstigen, se hva slags tjenester vi tilbyr og send meg gjerne en mail på erlend@webvindu.no eller et tweet til @webvindu. Vil vil veldig gjerne høre hva du synes om det vi skriver. Er du enig? Uenig? Har du spørsmål? Legg inn en kommentar i feltet under! Følg oss på Twitter og Facebook!

Written by

No Comments Yet.

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold