Hvordan kan Facebook Places gagne din bedrift?

I går rullet Facebook ut sin nyeste tjeneste Places for det norske markedet. Hva er det? Hvordan kan bedriften din nyttiggjøre seg av tjenestene?

Av Erlend T. HovgaardFølg oss på Twitter og Facebook!

Som i de lokasjonsbaserte sosiale nettverkene Gowalla og Foursquare, kan man nå på Facebook tagge seg selv ikke bare i bilder, men også der man geografisk befinner seg, om det er på cafe, hotell, en butikk eller på jobb. Funksjonen krever smarttelefon og lokaliserer deg geografisk via GPSen på smarttelefonen. I starten var det kun mulig å sjekke seg inn på kafeer, puber, kjøpsentre osv. I dag kan du sjekke deg inn overalt. Når man trykker på Places-knappen får man se hvor venner har sjekket inn nylig. Her kan man også be telefonen om å finne deg og foreslå steder i nærheten hvor du kan sjekke inn. Når du har sjekket inn vil dette deles i Nyhetsoppdateringer.

Hvorfor kan bedriften din nyttigjøre seg av dette nå?

1. Driver du for eksempel en butikk bør du følge med på hvem som sjekker seg inn på din butikk, og ikke minst se hva kundene skriver. Du kan fange opp positiv omtale og konstruktiv kritikk. Dette er gratis markedsføring av din bedrift. 2. Du kan kjøre kampanje mot alle som har sjekket seg inn hos deg. Sende dem noe som viser at dere verdsetter kunden. 3. Ha en kampanje i butikken din hvor alle som logger seg inn via Places, Gowalla og/eller Foursquare er med i trekningen av noe. 4. Veldig bra måte å skaffe ambassadører til din bedrift. La de fortelle om sine opplevelser av ditt selskap. Enten på referanselisten på websiden deres, Facebook-siden deres eller andre steder. 5. Legg ut tilbud som kunden kun ser om han sjekker inn hos dere.

Det er ikke tvil om at vi vil se en vanvittig utvikling innen lokasjonsbasert markedsføring og merkevarebygging i årene som kommer. Mange ser for seg at Facebook Places vil integrere informasjon om lokale bedrifter, inkludert kommentarer av andre kunder, anmeldelser, Facebook-”likes” osv, og lokasjonsbaserte kuponger og rabatter (som Groupon). Utallinge andre tjenester på nett vil også integreres med Places. Følg med!

Følg oss på Twitter og Facebook!

Written by

No Comments Yet.

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold