Derfor bør du satse på YouTube for din bedrift

Av Heidi Schjetne, heidi@webvindu.no

En god balansering mellom person og bedrift kan være smart. Turtøyprodusenten Stormberg er gode på kommunikasjon i sosiale medier. På You Tube legges mye av innholdet til Stormberg under tittelen “Steinars blogg/Stormberg”. Dermed råder det ingen tvil om rollene, her er en person, som påberober seg tilknytning til bedriften.

I dette innlegget skal vi se nærmere på hvordan du kan bruke You Tube i bedriftssammenheng. Det er hevet over en hver tvil at det er nyttig for bedrifter å utnytte potensialet som ligger i anvendelsen av sosiale medier. Dette gjelder også You Tube.

Å bruke You Tube kan være et ansikt utad for bedriften sammen med en profil i andre sosiale medier. Å være tilstede på You Tube øker sjansene fordin bedrift til å kommunisere med en mulig målgruppe.

Jeg poengterer å kommunisere, da You Tube byr på muligheten til dialog. Å være tilstede på You Tube betyr at du selv kan sitte i førersetet og kommunisere med en potensiell målgruppe. Du posisjonerer deg på denne måten ikke minst som en aktør som tar eierskap i eventuelle debatter som måtte oppstå rundt din bedrift.

Å være tilstede på You Tube gir firmaet ditt anledning til å skape et empatisk ansikt. Et slikt synlig ansikt kan si mye mer enn ett corporate informasjonsbrev!

Husk at ved å delta på You Tube, må du være innstilt og forberedt på å kommunisere; følge opp og bevare samtalen. Ikke innstill deg på en slags enveiskommunikasjon. Dette hører tradisjonelle medier til. Sosiale medier er dialog og samhandling.

Dette betyr igjen at hvis du ønsker å bruke You Tube til å skape og leve ut ditt empatiske firmaansikt, bør det være minst en person i bedriften som har ansvar for profilen på You Tube. Hvordan skal dere være tilstede på You Tube? I navnet til bedriften eller i navnet til en representant for bedriften? Det førstnevnte kan være bra, men la det altså være en person som følger opp, som gjerne fremstår med eget navn og identitet koblet opp mot denne bedriftsprofilen.

Ta stilling til og utarbeid denne strategien godt!

Næringsdrivende bak turtøyprodusenten Stormberg er kjent for å ha skapt stor blest rundt Stombergs produkter, og måten han har gjort det på er å stå bak en egen Stormberg-profil (som på Twitter) men samtidig sin egen profil, hvor han ikke legger skjul på hvilket firma han står bak. Denne kombinasjonnen av identiteter kan fungere for mange, ikke minst i You Tube sammenheng. Steinar J. Olsen etterlever denen kombinasjonen på You Tube også, hvor han kobler fornavnet sitt til Stormbergs videoer (interessant å spore er at mellom og etternavn er helt fraværende, han skaper seg en identitet til Stormberg ved å personifisere ved bruk av eget fornavn, kun det).

Har ikke din bedrift kapasitet til å sette en ansvarsperson til administrering og oppfølging av bedriftsprofilen på bl.a. You Tube, er det slikt vi i Webvindu konsenterer oss om på vegne av våre kunder, så ta kontakt.

Fullt og helt er bedre i sosiale medier-sammenheng enn stykkevis og delt, så forbered dere på hva dere har kapasitet til :-) Litt off-road You Tube nå; å opprette en fan/tilhengerside på Facebook for ditt produkt eller tjeneste som få eller ingen ennå kjenner til, vil ikke umiddelbart gi deg stor tilhengerskare. Men en kan selvfølgelig dra gode veksler på nettverkene sine, også på Facebook. Et godt eksempel på det er Ane Blich House tilhengerside på Facebook, en second hand butikk i Bergen, som på kort tid har opparbeidet seg stor tilhengerskare ved å oppildne til engasjement rett rundt seg.

Har nevnt det så mange ganger før: Gi, gi – og du skal få. Return on Involvement, navnet på en dansk bok om sosiale medier-strategi, er uhyre betegnende. Du får igjen for å involvere deg, og for å GI.

Å bruke You Tube som mediekanal i bedriftssammenheng gir rikelig anledning til å spre dine budskap, uten at du plasserer deg på sidelinjen og ikke er delaktig i det som skjer rundt deg.

Samtidig fører profilering av ditt firma på You Tube til betydelig søkemotoroptimalisering. Vær bevisst bruken av emneord, søkeord/eller tags og titler på det du legger ut på You Tube-profilen din. Dette vil gjøre bedriften/bedriftsprofilen synlig og  gi den god og høy rangering i søkemotorer som Google.

Ved å bruke You Tube i bedriftssammenheng kan du også spre budskapet om hvor ellers bedriften befinner seg på internett. Med andre ord de andre kanalene folk har til å komme i kontakt med akkurat deg og dine tjenester.

Written by

Daglig leder i Webvindu

3 Comments to “Derfor bør du satse på YouTube for din bedrift”

  1. Helt enig i at YouTube bør være en prioritert kanal for bedrifters tilstedeværelse i sosiale medier. Det er liten tvil om at video er den beste måten å formidle et budskap på, og jeg er overbevist om at stadig flere vil ta i bruk video for å gi bedriften et ansikt, som du skriver, men også ift produktdemonstrasjoner, intern kompetanseoverføring, opplæring, pressemeldinger, rekruttering etc.

  2. Morsomt. Var inne på akkurat Cito Media i dag i min research til dette innlegget, og hentet inspirasjon i deres fokus på nettopp online video som en effektiv katalysator, som dere skriver. Bruke You Tube til pressemeldinger også, det var godt tenkt!
    Heidi Schjetne

  3. Se der ja :) Selv om YouTube er fantastisk, mener jeg allikevel at egen hjemmeside bør være kilde til videoene. Det handler om å trekke potensielle kunder inn på eget domene (SEO), da har man et bedre miljø til å konvertere til ønsket handling.
    Kan anbefale en amerikansk blogg ift online video: http://www.reelseo.com
    Alf Kristian
    CitoMedia

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold