Hva vi kan lære av Googles reklamer

Av Erlend T. Hovgaard – Følg oss på Twitter og Facebook!

Moderne online markedsføring handler ofte om å klare å gi reklamer viral appell samtidig som å balansere dette mot å tilstrekkelig informere om produktet eller selskapet. De fleste firmaer har ikke den luksusen til å kunne bare fokusere på underholdning og branding i reklamene sine, som for eksempel den hyllede amerikanske Old Spice-kampanjen har gjort.

Googles tjenester er som de fleste produkter mindre opplagt for et hverdagslig publikum og de trenger derfor informative reklamer. Google Goggles? Hvordan bruker man dem? Er de på telefonen? Er det en slags Mountain View-eufemisme? Google har oppgaven med både å forklare sin nye teknologi og gi et viralt kick med sine reklamer – det er ikke alltid lett.

På tross av odds har teknologi-giganten gjort en flott jobb med sin nyeste runde med markedsføringskampanjer ved å bruke noen ganske grunnleggende prinsipper på svært kreative måter.

 

Få publikummet til å føle seg smart 

Google Instant lar deg se søkeresultater mens du skriver og man trenger ikke trykke enter. Ideen er teknologisk komplisert, men er ikke veldig engasjerende for de fleste. For å gjøre teknologien mer overbevisende satte Google sammen en reklame som understreket hvor mye vi tar den øyeblikkelige tilfredsstillelsen for gitt, men på samme tid får betrakteren til å føle smart. Klarer du å fullføre frasene i videoen over?

 

Få målgruppen til å bry seg

Det er ikke lett å få folk til å bry seg på internett. Med mye som skriker etter oppmerksomhet på nett, engasjerer man mest effektivt ved å la publikum ta del og bidra med noe selv.

Google Demo Slam utfordrer brukere til å komme opp med den morsomste eller mest kreative videoen som demonstrerer Google-produkter, som for eksempel Google Goggles. Det er en home run for Google som kombinerer den virale morsomheten ved å kle seg ut som Mount Rushmore for å teste Google Maps, for eksempel, mens de får ekte mennesker til å demonstrere hvordan teknologien faktisk fungerer. Interaktive spillaktige elementer er veldig slagkraftige for å skape blest om et merkenavn.

Her er en av de som jeg synes er morsomst, den heter Skydiving:

Og her er Sony Ericssons bidrag:

 

Tilby verdi på mer kreative måter

chrome experiment image

The Wilderness Downtown” er et Chrome-eksperiment regissert av Chris Milk som genererer en helt personalisert video til deg ut i fra ditt barndomshjems adresse. Den bruker Arcade Fires sang “We used to Wait” og interaktive HTML5-elementer, synkroniserte pop-up-vinduer og et snurrende panorama via Google Maps. Ikke bare er det en oppfinnsom og rørende video, men det er en utmerket presentasjon av flere Google-produkter.

Kilde: “Case Study: How Google Sells its Free Products” av Sniderman, Mashable.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Written by

No Comments Yet.

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold