Vitenskapen om sosiale medier

Av Erlend T. Hovgaard – Følg oss på Twitter og Facebook! Dan Zarella, HubSpots forsker på sosiale medier, besøkte Harvard University i USA denne uken. Her delte han noe av sin forskning innenfor vitenskapen bak markedsføring via sosiale medier. Dan deltar på mange events hvor folk deler råd om sosiale medier og det meste av det er det han kaller “enhjørninger og regnbuer”. Ting som “engasjere seg i samtalen” eller “klem dine følgere” er bra fengende råd, og vanskelig å være uenig i. – Problemet er at det er ikke basert på noe mer omfattende enn det som typisk “føles rett”, sier Dan. I videoen nedfor går Dan forbi enhjørninger og regnbuer og dykker heller ned i fakta og data, den virkelige vitenskapen om hvorfor folk oppfører seg som de gjør på nettet og hvordan markedsførere kan utnytte denne atferden. Hva synes du om det han presenterer? The Science of Social Media from HubSpot on Vimeo.

Written by

1 Comments to “Vitenskapen om sosiale medier”

  1. De viktigste faktaene som jeg får ut av videoen over er:

    - De i din målgruppe som er på sosiale medier er sannsynligvis viktige påvirkere med makt i sin vennekrets.
    - Eksperimenter med forskjellige konsepter og kampanjer. Gå videre med det som funker, men ikke stopp å eksperimentere.
    - En ide er ikke nødvendigvis viral fordi den er god
    - Det er en myte at virale ideer sprer seg eksponentielt
    - Selv-referering (snakk om seg selv) betyr mindre følgere
    - Negative bemerkninger betyr mindre følgere
    - Klikk og engasjement går opp i helgene
    - Både kvantitet og kvalitet når det gjelder følgere er viktig
    - Inkludere ”please retweet” e.l. i tweets fungerer.
    - Bruk av setninger og ord som referer til leseren (som du, ditt etc) fører til flere retweets.

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold