Movement marketing innen sosiale medier

Jeg har nylig begynt å innse det enorme potensialet Movement Marketing har i sosiale medier. ”Bevegelsesmarkedsføring” betyr i hovedsak å koble din merkevare med en voksende bevegelse, god sak eller en form for kulturell idé som kan pirre og engasjere din målgruppe.

Ved å gjøre dette kan du utvide og forsterke dine merkevareverdier, slik at kunder vil forholde seg til merkevaren din mer som de forholder seg til mennesker, som har personligheter, lidenskaper og verdier.

En ferskt og godt eksempel på dette er Google Chromes “It gets better”-kampanje, der de feirer internettets storhet ved å oppmuntre homofile til å lage videoer med oppbyggende og trøstende ord rettet mot homofile tenåringer.

 

Videoen ovenfor har vært en av de mest delte videoene globalt i flere uker, i tillegg til å bli vist på amerikansk TV. Den kreative ideen er ikke lett å komme på, men utføre den kan være relativt billig, mens markedsføringverdien kan bli enorm – ved at folk deler og snakker om det på sosiale nettverk.

I stedet for at det handler om å overtale folk til å tro noe, handler movement marketing om å forstå og ta i bruk det de allerede mener. Det betyr å bli en del av et fellesskap – snakke med folk, heller enn til dem. Det krever at merkevarer slutter å snakke om seg selv, men heller deltar i en samtale som kan handle om bortimot alt og ingenting, utenom produktkarakteristikker (som ofte er veldig kjedelige!).

Jeg tror at hvis man virkelig utfører movement marketing riktig, vil det være potensielt tusenvis av mennesker som er modne og klare for å høre hva din merkevare har å si. Mennesker som aktivt ønsker å bli en del av det, en hær av lojale merkevaretalsmenn som oppfordrer andre til å følge etter via sosiale medier.

Se en interessant case study nedenfor av et amerikansk reklamebyrå som spesialiserer seg innen bevegelsesmarkedsføring.

 

Written by

1 Comments to “Movement marketing innen sosiale medier”

  1. Interessant fenomen! Veit du om nokon norske cases på dette? Viss ja, så skulle eg gjerne ha linka til ein god casebeskrivelse frå blogginnlegget mitt “65 norske cases på bruk av sosiale medier”: http://ele3707.bi.no/martekjorstad/2011/04/26/norske-case-i-sosiale-medier/

    Høyrer gjerne frå deg om du veit om noko!

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold