Skjønnhetstips til din Facebook-side

Dette Webvindu-innlegget er basert på egne erfaringer, på vegne av eget firma og av en del kunder av Webvindu, samt av bloggen til SocialSemantik.eu.

Hvis du ikke har en Facebook-side ennå, men driver et firma og ønsker å komme i gang med en firmaprofil på Facebook, må du lese videre. Også du som har en Facebook-side for ditt firma, vil få tips her, til mulig forbedringspotensiale! Her oppretter du en Facebook-side ved å fylle ut all relevant informasjon.

Aller først vil jeg minne om at førsteinntrykket er kjempeviktig. Det må du være klar over. Det foregår kjemperaskt, det inntrykket brukerne først blir sittende igjen med. I den forbindelse bør du stille deg disse spørsmålene:

1. Utnytt logoplassen (vertikalt)

Hvordan ser logoen din ut? Vær klar over at denne kan være så lang som nærmere 540 piksler vertikalt, men kun 180 piksler i bredden. Prøv deg frem her, det kan være Facebook gir deg beskjed om at profilbildet du laster opp, må være mer “kvadratisk”. Da får du velge et mer firkantet ett, men fortsatt vil du få muligheten til å bruke et bilde som bruker mer plass loddrett.

Her er et eksempel på hvordan du kan utnytte plassen til profilbilde i loddrett retning:

2. Design fotostripen din

Hvordan fremstår Facebook-siden din ellers? Har du utnyttet plassen til fem bilder helt øverst på Facebook-siden, i fotostripen? Bildene som vises her er de fem siste opplastete bildene, bruker-uploads blir ikke liggende her; det er dine egne bilder som gjelder; så selv om det etter hvert vil bli liggende fem bilder her dersom du bruker Facebook-siden din aktiv til å laste opp tekst og bilder, så last opp fem med det samme, så det ikke finnes tomrom her!

3. Velg en passende url til din Facebook-side

Tidligere måtte en ha minst 25 fans for å kunne velge et unikt navn på facebooksiden, altså det som kommer etter www.facebook.com/……… Dette er ikke lenger nødvendig. Rådet er å velge dette navnet med omhu, det kan ikke gjøres om. Facebook-sidens navn endres inne på facebooksiden, under “Rediger side”  > “Basisinformasjon” > “Brukernavn”.  Her er eksempel på Facebook-side som er gitt unikt navn på denne måten.

 

4. Bestem deg for hvilken side som først skal møte brukerne

Når brukere først klikker på din Facebook-side, blir de møtt av et bestemt skjermbilde. Hvilket dette skal være, kan du avgjøre. Du kan velge mellom ulike faner som ligger i selve Facebook-siden, eller du kan velge en unikt utviklet velkomstside eller landingsside for facebooksiden din. Mange firmaer tilbyr å skape slike velkomstsider for Facebook. Det gjør også Webvindu.

Du kan velge mellom flere “standard-faner” inne på Facebook-siden din. Vil du at “veggen” skal være åpningssiden, altså den siden nye brukere ser først? Eller vil du for eksempel at informasjonssiden skal være åpningssiden for nye brukere? Hvis Facebook-veggen din er oppdatert med “nyheter” og inneholder en del respons fra sidens brukere eller tilhengere, kan dette være et lurt valg. Hvis bedriften eller ideen bak Facebook-siden din er noe kontroversiell eller budskapet og hensikten kan oppleves uklart eller noe trengs å forklares uansett, kan det være smart å velge “Info” som “landingsside” eller startside for nye brukere. Disse valgene gjør man under “rediger side” > “administrer tillatelser” > “publiseringsmulighet” > evnt: “vegg”, eller “info” eller “bilder” eller annet. Se bildet under.

 

5.  Publiser innlegg på Facebook-veggen

Dette rådet har igjen med førsteinntykket å gjøre. Skap et innhold! Hvis du ikke har det, blir det tyngre å få folk til å like din side. Folk stiller seg ubevisste spørsmål før de handler generelt: Et av dem er åpenbart: Vil dette bety noe for meg? Kan dette bidra med noe til meg? Et par sympati- eller solidartitets-”like” fra vennene dine får du kanskje uansett, men bredere er det vanskelig å appellere uten at siden din har et innhold. Så publiser noe på veggen din. Det kan være link til et eller annet, eller kun tekst du finner på selv, eller et bilde eller album eller videoer.

6. Skaff noen tilhengere til den nye Facebook-siden fra starten av

Allier deg med mulige samarbeidspartnere om å få skaffet mest mulig oppmerksomhet om den nye Facebook-siden fra starten av. I praksis: Hvis det er mulig, vær minst to administratorer av siden, helst enda flere. Gjør det dere kan for i hvert fall å skaffe et minimum antall tilhengere. Dette setter i gang ballen, som lettere fortsetter å rulle. Det er også en kjensgjerning at folk lettere henger seg på hvis andre har gjort det. Flokkdyrmentalitet råder. Kun administratorer kan invitere venner til å bli fans av siden. Sett inn støtet, dere som er administratorer.

7. Tenk igjennom hvordan du vil bruke Facebook-siden din

Hvordan er det du ønsker å bruke Facebook-siden din? Hvis du ikke har gjort det tidligere, er det ikke for sent, men det kan være lurt å snarest forsøke å legge en slagplan for dette. En slags strategi, altså.  Et godt råd er å gi mye. Bidra med noe nytt til dine tilhengere. Gi dem råd og veiledning og avslør ting de ikke visste, som de kan oppleve som veldig god service å få vite. Driver din bedrift med direkte salg, er det ingenting i veien for å bruke siden til å presentere tilbud her inne. Her må du føle deg frem; det er viktig med tilbakemeldinger, uteblir de, kan det være gal strategi. Å stille spørsmål til tilhengere og altså potensielle kunder i mange tilfeller, kan være lurt og beste måten å oppnå dialogen på, og kan skape et godt forhold mellom dere; avsender og mottager blir likeverdige.

Gode råd til å få aktivitet på din Facebook-side, og engasjere fansen din, får du her!

 

8. Kjenn til Facebooks konkurranseregler

Det er spennende og kan være smart å sette i gang en konkurranse i forbindelse med den nye Facebook-siden din. Men vær klar over at Facebook opererer med strenge regler for hva som er tillat og hva som ikke er det. For eksempel er det ikke tillat med konkurranser som går ut på at du skal “like” et innhold eller en side for så å “dele” dette med dine venner. Her kan du sette deg inn i Facebooks konkurranseregler.

Følg Webvindu her

         

Written by

Daglig leder i Webvindu

1 Comments to “Skjønnhetstips til din Facebook-side”

  1. Hello Website Owner! I ran into your WordPress website through Google. We offer article writing services at 1 cent per word – that is $5 for a 500 word article! Our writers are US natives and we scan each of our articles through Copyscape to ensure your content is unique. If you would like somebody to write your content, we would be more than happy to do it! http://www.ContentWriters.us

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold