Gjør gråstein til gull på Facebook!

Eirik Berge fra Alf Gundersen, Bergens eldste reklamebyrå, ga tilhørerne blod på tann etter sitt Facebook-foredrag for Askøy Næringslivsforening. Webvindu deler litt av denne spennende, og ikke minst matnyttige materien, for alle med visjoner om en formålstjenlig bedriftsside på Facebook.

Det dreide seg delvis om den nye timeline på Facebook. Den delen skal vi la ligge nå.

Vel så viktig er det nemlig å ha en klar strategi for facebooksiden din.

Altså er det disse to parallelle løp du bør tenke igjennom og handle i forhold til, hvis du ønsker å lykkes med å bruke tid på bedriftssiden din på Facebook.

En strategi for din bedriftsaktivitet på Facebook skaper du ved å ta stilling til to sentrale spørsmål:

Hvor ofte skal jeg legge ut saker? Og hvilke saker skal jeg legge ut?

Dette må vurderes nøye, og tankene du gjør deg rundt disse vurderingene er ganske enkelt DIN FACEBOOKSTRATEGI.

Noen og enhver vil skryte av seg selv og det bedriften har oppnådd.

Men du skal være forsiktig med å fylle bedriftssiden din med den slags innhold. Eirik Berge fra Alf Gundersen mener at et 30/70 forhold her er en god “leveregel”. 30% av innholdet kan være direkte relatert til din bedrifts egenoppnåelser, mens 70 % av innholdet på siden bør være til allmenn nytte og interesse for dine tilhengere.

Eirik Berge fra Alf Gundersen reklamebyrå minnet om at Coverbilde - det nye, store bildet øverst på din facebookbedriftsside, må være tilpasset i riktig størrelse. Spør noen om assistanse om du skulle trenge det. Foto: Heidi Schjetne

                         

Det viktigste av alt er ENGASJER – IKKE BARE PUBLISER

Og SNAKK MED – IKKE BARE TIL

Hvordan gjør man det?

Å stille spørsmål er en veldig bra måte å engasjere lesere/tilhengerne på. Å bli presentert for en problemstilling får en ofte umiddelbart til å engasjere seg i det man leser.

”Fatt deg i korthet. Det som skrives trenger ikke være langt, teksten kan gjerne være innenfor 80 tegn.” (Det som står innenfor anførselstegnene her er 85 tegn, ikke medregnet mellomrommene).

Tenk på timing. Det vil si: Når er det du når tilhengerne dine best? Om morgenen? Ettermiddagen? Eller kvelden?

Det er måter å komme høyt opp i feeden til dine tilhengere, slik at de får budskapet ditt høyt opp i sin feed selv om du publiserer på morgenen og de sjekker Facebook sent på dagen. Det handler om å SCORE HØYT PÅ FACEBOOKS ALGORITME EDGERANK: Det betyr at jo flere kommentarer, likes og delinger som blir gjort av din sak, desto høyere opp havner du i tilhengeres nyhetsfeed.

På spørsmålet om hvordan en skal klare å øke tilhengermassen over tid, mener Eirik Berge fra Alf Gundersen at det viktigste er å levere godt og nyttig innhold over en lengre peride.

Han hevder at en faktisk bør publisere 1 sak hver dag. Det er ikke for mye. Bare sånn akkurat passe. Samme hva du driver med.

Og husk – som Webvindu har nevnt tidligere:

Skaff deg et unikt facebookbrukernavn.

På www.facebook.com/username kan du lage et eget brukernavn for din bedriftsside.

Slik som Alf Gundersen har gjort her: www.facebook.com/alfgundersenreklame

og Webvindu har gjort her: www.facebook.com/webvindu

Lykke til!

Written by

Daglig leder i Webvindu

No Comments Yet.

Leave a Reply

Message

Heidi feat. Ro webpage
uriks-screen[1]
Utkast forside Bergen Flytting og Renhold
Visitaskoy.no2012
Chicklit
logo_800_391
banner-1
uriks_icon_400_474
Riki Renhold Facebook
Polarbarn portfolio Webvindu
CocaineNO1
minhud
ANF redaktøransvar
Care Media juli 2011
Riki Renhold